L'Educació
a l'era digital, Joan Majó, president del grup de treball Information Society Forum de la Unió Europea |
|
M'agradaria fer
unes reflexions que posessin de manifest la urgent necessitat de repensar
un munt de coses relacionades amb el món de la educació com
a conseqüència dels canvis que comporta la acceleració
del progrés tecnològic. La majoria d'aquests canvis no son
una conseqüència directa de la tecnologia. En algun cas és
cert que els sistemes educatius han de canviar degut a la utilització
de noves eines tecnològiques. Però aquest fenomen és
el menys important. El que és veritablement important és la
repercussió dels canvis tecnològics en el sistema social i
és aquest nou tipus de societat la que ens imposa noves concepcions
educatives.
1. La primera de caire econòmic. Els costos marginals de produir els elements materials necessaris per processar informació, per emmagatzemar-la o per difondre-la s'han fet negatius i en conseqüència els costos unitaris tendeixen ràpidament a zero. Els costos per unitat de capacitat, no necessàriament els preus, de tots aquest elements es poden considerar gairebé nuls. El progrés accelerat en el món de la microelectrònica o de la fibra òptica o dels satèl·lits significa en termes pràctics que les capacitats a la nostra disposició ( en termes de milions de bits de memòria, o de milions d'instruccions per segon o de nombre de canals per satèl·lit ...) són molt superiors a les nostres necessitats i per tant es poden considerar il·limitats. Han estat superades les limitacions de volum, de temps o de distància. Avui dia som capaços de processar quantitats impressionants d'informació, d'emmagatzemar-les en un espai ridícul i de enviar-les instantàniament a qualsevol punt de la terra o de l'espai proper. I fer tot això amb un cost despreciable.
El codi digital que en essència consisteix que en comptes de emmagatzemar o transmetre un fenomen, es guarda o es transmet la mesura numèrica del fenomen, ha convertit tot tipus d'informació en informació numèrica i això té unes conseqüències a llarg termini impressionants. Al llarg de la història, cada tipus d'informació ha tingut el seu propi codi de transmissió (alfabets, ondes sonores, etc...) i ha creat les seves pròpies tecnologies (la impremta, la radio, la fotografia...) absolutament diferents unes de les altres. Han nascut sistemes aparells, xarxes i indústries especialitzades. Ara la convergència de codis suposa la convergència de tecnologies i per tant la fusió de xarxes i la concentració d'empreses que fins ara estaven dedicades a activitats aparentment molt allunyades unes de les altres. Molt aviat no existiran "telèfons" ni "televisors" ni "ordinadors", sinó un aparell nou que serà una barreja de tots ells. Ben aviat la màquina de retratar serà un perifèric de l'ordinador, i no haurem de rebre a casa el telèfon o la televisió per cables diferents.... El que és més important, no existiran empreses especialitzades (editores de diaris, canals de TV, operadors telefònics, productors de pel·lícules) sinó un nou tipus d'empresa "multi-media" que farà una mica de tot. 3. La darrera és típicament política. El procés de liberalització del sector de les telecomunicacions i d'altres activitats properes, especialment la Televisió. El naixement de la telefonia i més tard de la TV es va fer a tot Europa sota l'esquema del servei públic: cobertura universal, monopoli, empresa pública... Les evidents avantatges econòmiques i sobre tot socials d'aquest sistema, poc a poc varen anar sent superades per els inconvenients que representava al manca de competència que afectava tant els costos com la qualitat. Es va iniciar un procés de liberalització, de desaparició dels monopolis que està ara en plena efervescència. Aquest procés ha anat en paral·lel, encara que no era del tot necessari, amb la privatització de les empreses operadores. La combinació de liberalització i privatització suposa passar d'un model basat en el servei públic a un model basat en el mercat. No solament s'ha introduït la competència i la llibertat d'activitat sinó que s'han mercantilitzat tots els serveis i els seus continguts. Això suposa, cal no oblidar-ho, la mercantilització de tota informació. No és aquest el moment de fer una reflexió, d'altra banda imprescindible, sobre els límits raonables d'aquesta tendència, però no puc passar per sobre sense fer un toc d'atenció.
Algunes conseqüències previsibles.
1. La primera conseqüència és la sobreabundància d'informació. Les facilitats tecnològiques i la evolució dels costos farà que la quantitat d'informació al nostre abast es multipliqui d'una manera constant i aparentment sense límit. El principal problema per al ciutadà no serà la manca de informació sinó l'excés, i la dificultat de moure's sense perdre's en aquest món. Serà una habilitat imprescindible saber seleccionar, filtrar, ordenar, valorar i assimilar la informació per tal de poder-la convertir en coneixement útil.
Aquesta concentració platejarà problemes seriosos a l'augmentar enormement el poder econòmic i la influència dels nous grans grups mediàtics. L'estructura territorial de les xarxes d'informació, la titularitat pública o privada dels serveis i les condicions econòmiques o jurídiques d'accés a les xarxes privatitzades configuraran un nou esquema de marginalització de parts importants de la societat en funció de la seva situació geogràfica, de la seva capacitat econòmica, i potser el més difícil de resoldre, del seu nivell cultural
La descripció del fenomen com a substitució de treball per tecnologia no és però una descripció correcte, ja que els coneixements també els aporten persones i per tant el que passa és la substitució d'un tipus de treball per un altre tipus de treball, de treball no qualificat per treball qualificat, treball que aporti al procés coneixements, informació i creativitat. La no existència de tal tipus de oferta de treball, i encara més, la inadequació entre el que les persones saben o saben fer i el que la societat necessita, és sovint la causa de la manca de dinàmica econòmica i explica la persistència de part de l'atur.
La incorporació de coneixements és la font de progrés d'una societat. Les societats industrials han resolt el problema de la renovació dels coneixements a través del sistema educatiu, mercès a un cert sincronisme entre el cicle de renovació de coneixements i el cicle biològic, que feia que el mecanisme normal de naixements, incorporació al treball i jubilació produís la renovació necessària. A partir de la acceleració que he esmentat, els cicles de renovació radical de coneixements es produeixen en un període molt inferior a la vida de les persones, i per tant ja no és possible renovar els coneixements canviant les persones, sinó que cal canviar els coneixements de les mateixes persones.
Suggeriments. Permeteu-me que dediqui el temps que em queda a proposar alguns suggeriments al voltant del món de l'educació. Suggeriments que son fets per una persona que no és professional d'aquest món i que per tant és més capaç de fer palès algunes disfuncions del sistema que no pas de proposar solucions tècnicament arrodonides. Però tinc la impressió que en alguns punts la inadaptació és tant gran que abans de parlar de solucions tècniques cal prendre consciència de la radicalitat del canvi necessari. No és pas un problema d'utilitzar noves tecnologies a l'escola, cal preguntar-se si segueix servint l'escola.
¿El procés de formació al llarg de tota la vida és una activitat que cal organitzar socialment, o una vegada més, cal deixar que siguin les forces del mercat les qui la solucionin ?
Una part important dels continguts de l'ensenyament inicial han d'estar relacionades amb la creació d'aquesta actitud de renovació. Però una part encara més gran ha de ser l'aprenentatge de tècniques que permetin l'aprenentatge continuat, entre les que tenen un paper molt rellevant les relacionades amb la utilització de mitjans d'accés a la informació i a la cultura. Abans això volia dir saber llegir. Ara vol dir també saber utilitzar els aparells, els serveis, les xarxes o els sistemes nous que ens permeten accedir als coneixements.
L'exercici d'una professió, en els casos en els que hagi d'estar regulat, no pot estar basat exclusivament en una demostració de coneixements o capacitats en un moment donat i vàlida per a sempre. Cal avançar en un doble sentit. En primer lloc, l'acreditació de coneixements o capacitats no pot estar només basada en les titulacions escolars o acadèmiques, ja que tots sabem fins a quin punt moltes habilitats s'adquireixen fora d'aquests àmbits regulats I en segon lloc, cal establir un sistema periòdic de renovació d'aquestes acreditacions.
La vida en la nostra societat demana uns coneixements i unes habilitats que no són les mateixes que ara fa cent anys. I hi ha encara la tendència a considerar que aquestes habilitats son només per a uns quants, per aquells que han seguit un currículum "de ciències". És tant greu que un enginyer no sàpiga apreciar una obra de Bach o la trompeta de Miles Davis, com que un advocat no sàpiga què és el codi genètic o no pugui explicar els elements essencials del funcionament d'un ordinador. I seguim entrebancats en considerar Verdi com a part de la nostra cultura, però no les evidencies científiques sobre el canvi climàtic. Per molt que es simplifiqui en el futur el maneig de les màquines, aquest analfabetisme serà una de les fonts més clares de marginació. La renuncia a aquests coneixements pràctics té a la llarga un caràcter d'autoexclusió. L'adquisició d'un mínim de coneixements i la familiarització amb algunes tècniques senzilles, han de ser assegurades per l'escola, com un element essencial d'igualtat. La no adquisició d'aquest hàbits serà en el futur un element que marcarà el nivell de socialització com ho varen marcar el llegir i escriure. S'ha insistit molt en la familiarització dels nois i noies amb la tecnologia, però sovint sembla que això sigui només posar ordinadors a les aules i, darrerament, connectar-los a Internet. El canvi tecnològic és molt més que això. Seguim preparant als joves per a la transmissió escrita de la cultura. Llegeixen llibres, analitzen llibres, critiquen llibres i fins i tot aprenen a escriure´ls. Però una part importantíssima de la seva futura cultura no la rebran per via escrita sinó audio-visual. ¿Qui els ha ensenyat a analitzar, criticar, i fins i tot composar el llenguatge audio-visual? Aquesta manca de capacitat critica davant d'aquest mitjà, els deixa desvalguts en front del seu impacte i els converteix en subjectes passius de la transmissió. Una mica menys de Descartes i un xic més de John Ford potser no estaria malament...
Cal no oblidar que l'objectiu de l'ensenyament no és ensenyar sinó aprendre. I que actualment hi ha eines que poden fer l'aprenentatge més fàcil, menys costós, més adequat a les necessitats de cada persona, menys subjecte a les rigideses de l'espai i del temps. Però que, per tal que això sigui possible, calen les eines però sobre tot cal modificar la manera d'ensenyar. Perquè ha de quedar clar que la funció d'ensenyar seguirà sent imprescindible, però potser no la de "donar classe". La utilització de mitjans audio-visuals o informàtics per a l'aprenentatge, la superació de la barrera de la coincidència física entre aprenent i ensenyant o altres temes similars demanen una revisió a fons dels papers i dels mètodes que fa segles i segles han estat presents en la pràctica educativa. Sé
que, precisament per aquesta llarga tradició, moltes d'aquestes
pràctiques són difícils de modificar. A vegades per
interessos personals o corporatius i d'altres -encara més difícils-
per inèrcies mentals. Però és urgent plantejar-ho
i fer-ne un debat.
En el futur, ¿qui ha d'ensenyar? ¿Només l'escola, entesa en un sentit ampli? O cal estendre la labor formativa a altres àmbits social i a altres tipus d'organitzacions ... Cal començar recordant que cada vegada més el procés educatiu no ha d'estar centrat en qui ensenya, sinó construït al voltant de qui aprèn. El cor del tema és el procés d'aprenentatge. A partir de les necessitats d'aprenentatge de l'individu cal que aquest tingui a la seva disposició eines, serveis i institucions que el permetin accedir al coneixement. Les noves possibilitats tècniques fan que cada vegada més les eines i els serveis puguin estar separades de les institucions tant en l'aspecte de l'espai (aprendre a distància), com en el del temps (horaris personalitzats), com en l'organització (autoaprenentatge). Això no vol pas dir que el procés no necessiti una direcció i una orientació, sobre tot en les etapes de infantesa i joventut, però aquesta orientació no s'ha de confondre amb el procés mateix de transmissió de coneixements.
Si aprendre ha d'ésser una activitat permanent de la persona, caldrà que d'una manera o d'una altre, totes les institucions amb les que tingui contacte al llarg de la vida tinguin també una funció educativa. Això és del tot evident en el cas de les empreses. Una part creixent dels coneixements especialitzats per un treball els proporciona avui dia la pròpia empresa, que a l'hora d'incorporar persones al seu equip es preocupa molt més que del que ja saben, del que son capaços d'aprendre i de la seva motivació en aquest sentit. Un gruix cada vegada més gran dels coneixements professionals s'adquiriran a través de les empreses que es convertiran també, en part, en institucions educatives. Això genera alguns problemes de costos, ja que una bona part del resultat de l'esforç fet és aprofitat per la pròpia empresa, però una altre part -sobre tot si la persona canvia d'empresa- es transforma en una inversió útil per el conjunt de la societat, incloent els seus competidors. Caldrà un tractament econòmic i fiscal adequat per evitar una desincentivació de les empreses, ja que és imprescindible que totes elles es transformin poc a poc en el que els anglesos en diuen una "learning company".
La paradoxa - trista paradoxa - és que poder ser el ròssec que retardi l'adaptació a aquest futur que en tot cas arribarà i deixarà despenjats els individus i les comunitats que no hi estiguin a punt. Si no hi fem res, jo seguiré amb la por de que en les nostres escoles, en els nostres instituts, en les nostres universitats - és a dir en la nostra ciutat - estem preparant actualment nois i noies, adolescents i joves per a viure en una societat que, quan ells hi arribin, ja no existirà.
|